Fietsendragers

Home / de fietsdrager / Fietsendragers

De keuze voor de juiste fietsdrager is mede afhankelijk van uw eigen voorkeuren. Hoeveel fietsen wilt u vervoeren en waar op de auto moet de fietsendrager worden gemonteerd. Er zijn verschillende soorten fietsdragers en de verschillen zitten vooral in de materiaal, montage,  constructie en de bevestiging van de fiets zelf. 

Montage op de trekhaak of het dak?

Er bestaan verschillende systemen om de fietsdrager aan de auto te bevestigen. Als de auto een trekhaak heeft dan is het mogelijk om met behulp van een beugeltje de drager op de trekhaak te monteren. Nadeel van deze wijze van monteren kan zijn dat de achterklep van de laadruimte van de auto niet meer geopend kan worden. Sommige modellen hebben echter een kantelsysteem waardoor dit nadeel zich niet voordoet, dus de kofferklep blijft te openen.

Voordeel van montage op de trekhaak is dat de fietsen zich achter de auto bevinden en mogelijk een lager brandstofverbruik meebrengen dan wanneer ze op het dak worden geplaatst.

Het is mogelijk om de fietsen op het dak vast te zetten, hiervoor zijn wel dakdragers nodig. Een nadeel is dat de auto op deze manier extra brandstof verbruikt, fietsen op het dak zijn echte windvangers.  Tevens werkt in principe ook alleen voor de lichtere fietsen gezien het gewicht boven de macht op de auto moet worden getild.

Elektrische fietsen

Elektrische fietsen zijn vaak zwaarder dan gewone fietsen. Ook nemen ze vaak meer ruimte in . Daardoor zijn niet alle dragers geschikt voor elektrische fietsen en moet u ook rekening houden met de maximale kogeldruk.  Tip, kies indien beschikbaar voor een oprijgoot, hiermee krijgt u eenvoudiger de fiets op de drager.

Gewicht

Let op het totale gewicht van de fietsen! Variatie in fietsendragers is groot en waar de enige drager twee fietsen kwijt kan, heeft een ander wellicht de ruimte voor vier fietsen. Echter is de fietsendrager wel berekend op een bepaald gewicht, houd hier er dus rekening mee wat het totaalgewicht is wat de fietsendrager aan kan.

Aansluitend dient u rekening te houden met de maximale kogeldruk. Zo is de maximale kogeldruk bij de grotere moderne middenklassers vaak voldoende, zit gemiddeld rond de 75kg. Bij de kleinere voertuigen zit dit meestal rond de 50kg met uitschieters tot 75kg. Op het moment dat u hierboven komt zal naarmate de kogeldruk hoger wordt het rijgedrag van de auto steeds verder negatief beïnvloed worden plus dat de medeweggebruikers verblind worden door een verkeerd lichtbeeld (meer omhoog gericht).

Kosten

De kosten variëren afhankelijk van een aantal factoren. Het aantal fietsen dat op de drager kan worden vervoerd bepaalt voor het grootste deel hoe duur een fietsendrager is. Uiteraard ook het merk, materiaal van de drager en de degelijkheid van het product spelen een grote rol. Maar hier staat tegenover dat je op de vakantiebestemming geen fiets hoeft te huren. Voor een stel kan dat aardig in de kosten gaan lopen, laat staan voor een gezin. Daarom het overwegen waard om de eigen fietsen mee te nemen in plaats van ze te huren!

Conclusie

Fijn weekendje weg en bij de bestemming lekker kunnen fietsen, de fietsen meenemen naar de  vakantieplek of wellicht iemand ophalen met fietspech? Dan kan een fietsdrager de uitkomst brengen!

Als je ook overweegt een fietsendrager te monteren houd dan rekening met een paar zaken;

  • Kies een functionele fietsendrager van goede kwaliteit, voor het gebruiksgemak is een kantelbare drager  erg praktisch is gezien de kofferruimte bereikbaar blijft,
  • Houd rekening met de maximale kogeldruk van je auto,
  • Houd rekening met de maximale dak belasting als je ze op het dak vervoert,
  • Ikzelf heb bredere goten extra bij moeten bestellen vanwege bredere banden,
  • Eventueel nodig hebben van een verloopstekker, op mijn auto zat al een 13 polige stekker en de fietsdrager was voorzien van een 7 polige stekker,
  • Hoger brandstofverbruik door luchtweerstand,
  • Op de fietsdrager of verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van je auto plus dat je verlichting goed zichtbaar moet blijven,
  • Monteren van hulpveren gezien het gewicht op de achteras behoorlijk toeneemt.

Laden en wegwezen!

Indien u frequent gebruik maakt van een fietsendrager is het een goede overweging om hulpvering te plaatsen. Door de zware belasting achter de auto zakken de huidige veren vaak ver door wat de wegligging, veiligheid en comfort niet ten goede komt. Wellicht heeft u het eerder opgemerkt dat wanneer u de drager met fietsen gemonteerd heeft het stuurgevoel lichter is, de besturing wat vaag, geluiden die u normaal niet hoort of dat u bij oneffenheden en heuvels met de gastank of trekhaak de weg raakt. Om dit soort situaties te voorkomen bieden hulpveren de oplossing! Deze zijn de meeste merkdealers en garages verkrijgbaar en relatief snel te monteren waardoor de kosten te overzien blijven.

Met een onbeladen auto merkt u niet eens dat ze eronder zitten, voelt precies zoals normaal daar MAD hulpveren pas gaan werken zodra u de auto gaat beladen, dan merkt u echt het verschil en rijd de auto zoals deze altijd doet.