Elektrische fietsen te zwaar?

Home / de fietsdrager / Elektrische fietsen te zwaar?
Elektrische fietsen te zwaar?

Volgens de Bovag bestaat de helft van de totale omzet van verkochte fietsen uit elektrische modellen. Het is een trend welke na een voorzichtige start zich steeds positiever ontwikkeld. Waar elektrische fietsen eerst als oubollig en voor de oudere van dagen werden bestempeld zie je dat de groep gebruikers zich steeds verder uitbreid van senior tot en met de jonge twintiger.

Er met de fiets op uit wordt steeds populairder en wekelijke trekken er hordes fietsers erop uit om met de tweewieler kilometers te maken door natuurgebieden, langs de kust en door steden. Meer en meer mensen willen graag nieuwe plekken ontdekken en nemen de fiets achterop de auto mee naar de gewenste locatie.

Te zwaar voor de fietsendrager?

Echter zijn elektrische fietsen dermate zwaar dat de fietsendragers het gewicht niet aan kunnen en/of dat de auto aan de achterzijde door de veren zakt. Dit kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen, waarschuwt de Bovag.
Een elektrische fiets is door de motor zwaarder dan een gewone fiets. De fietsendrager moet daarom minimaal 25 kilogram per fiets kunnen dragen om geschikt te zijn voor een elektrische fiets. Een fietsendrager voor 2 fietsen moet dus 2 x 25 kilogram draagvermogen hebben om ze veilig te kunnen vervoeren. Probeer het niet met een fietsendrager voor normale fietsen, deze dragen circa 30kg en dus ruim onvoldoende.
Mocht je nog over een fietsendrager beschikken, controleer dan de gebruikersinstructies. Hierin staat het maximale laadvermogen wat de fietsendrager mag dragen.

Elektrische fietsen te zwaar voor de auto?

De ANWB geeft ook duidelijk aan rekening te houden met de draagkracht of kogeldruk van de trekhaak. Als de fietsen te zwaar zijn en je tegen het maximum zit of er overheen gaat bieden de huidige veren onvoldoende ondersteuning. Gevolgen hiervan zijn dat de auto aan de achterzijde doorzakt, het gevoel met de weg wordt aanzienlijk minder dus een slechtere wegligging én de remafstand wordt negatief beïnvloedt.

Hiervoor is een pasklare oplossing, hulpveren. Hulpveren bieden de extra benodigde ondersteuning aan de bestaande veren en houden hiermee het voertuig op veilige rijhoogte. Ze handhaven de veiligheid met behoud van comfort. Prijzen hiervan starten vanaf circa 75 Euro en zijn dus een minimale investering voor maximaal plezier.

(De importeur van bijvoorbeeld de Volkswagen Up levert standaard hulpveren mee wanneer de optionele fietsendrager als accessoire wordt meeverkocht)