Peugeot 308 ‘Auto van het Jaar’ maar nu ook verkozen tot ‘Trekauto van het jaar 2014!

Home / de camper / Peugeot 308 ‘Auto van het Jaar’ maar nu ook verkozen tot ‘Trekauto van het jaar 2014!

De verkiezing ‘Trekauto van het Jaar’ is een wedstrijd die al sinds 1991 wordt georganiseerd door het ANWB-magazine Kampeer & Caravan Kampioen (KCK). En sindsdien heeft Peugeot de titel al vier keer in de wacht gesleept, inclusief de kersverse zege voor de nieuwe Peugeot 308 1.6 THP.

Aan de 2014-editie van de Trekauto-verkiezing hebben 24 auto’s meegedaan, verdeeld over vijf klassen, en uiteindelijk kwam de 308 met 125 pk sterke 1.6 liter viercilinder-turbobenzinemotor daarvan als beste uit de bus. Zowel overall als in de B-klasse. Volgens de KCK blinkt de winnaar van 2014 uit door zijn weggedrag en comfort. De Peugeot 2008 1.6 VTi met 120 pk won overigens opnieuw in de crossover-klasse.

24 kandidaten

Het oordeel over de meedingende kandidaten wordt gevormd door een rijdende en een zogeheten non-driving jury. Deze laatste bekijkt de vakantiegeschiktheid van elke (trek)auto aan de hand van de mate van zitcomfort, bagageruimte, gebruiksgemak van de trekhaak en dergelijke. De rijdende jury van de KCK test de mogelijkheden als caravantrekker, waarbij er dagenlang wordt getest op de DAF-proefbaan in St. Oedenrode waar zich rijstroken met verschillende soorten wegdek, een slingerproef en diverse hellingen bevinden. Deze obstakels vormen de basis voor het juryoordeel.

Ongeacht het feit dat de 308 wordt geprezen om zijn zeer goede wegligging en comfort blijkt toch dat de veren naarmate de belading toeneemt ver door te zakken, tot de bumpstop! En dat nog niet eens bij de maximale belasting.

Situaties waarbij extra veerkracht nodig is komen vaker voor dan gedacht,  vakantie met een caravan, rijden met een trailer, fietsendrager op de trekhaak, achterbank vol met kids en sommige auto’s zijn permanent zwaarder beladen vanwege een LPG tank of veel zwaardere bagage.

In dit soort situaties is extra veerkracht wenselijk dan niet noodzakelijk doordat de handling van het voertuig minder accuraat wordt. Grip van de voorbanden neemt af dus minder contact, hierdoor minder stuurgevoel met gevolg vaag en instabiel rijgedrag en afname in remkracht daarbij ook het risico dat de LPG tank, trekhaak of zelfs de uitlaat de grond raakt bij diepe geulen en verkeersdrempels.

MAD bied voor dit soort situaties de oplossing in de vorm van een hulpveer!

Type veer varieert per merk/model daar deze op maat ontwikkeld zijn en dus de beste applicatie hetgeen is wat aan onze eisen voldoet. Dit betekent dat er diverse typen veren zijn, waar de ene veer in de hoofdveer wordt geplaatst vervangt de andere de complete hoofdveer en voor de continu zwaarder beladen voertuigen bieden wij heavy duty veren.

In de regel zijn de veren relatief snel te monteren met gemiddelde montagetijden variërend tussen de 30 en 60 minuten.

De voordelen:

  • Verhoging van de veiligheid;
  • Verbetering van het weggedrag van de auto
  • Betrouwbaarheid, MAD geeft levenslange garantie;
  • Lage kosten, snel te monteren zonder zorgen en constructiewerk;
  • Kwaliteit, aanbevolen door autofabrikanten;
  • Per autotype op maat ontwikkeld;
  • Gemak, geen aanpassing van de originele veren;
  • Bespaart onderhouds-en reparatiekosten;
  • Productie conform ISO en TÜV voorschriften.
MAD Hulpveren bieden extra veerkracht voor iedere auto, precies op maat. Ze vullen de standaard veer exact aan. Ze zijn er altijd en toch merk je ze niet op. Je mist ze pas als ze er niet zijn…