Nooit meer een trillend stuur!

Home / de camper / Nooit meer een trillend stuur!

Trillingen die je voelt in het stuur tot zelfs tot in de pedalen, dit kan het rijgenot aardig verpesten. Maar naast dat het ’t rijgenot negatief beïnvloed, kan dit trillen tevens onnodige slijtage tot gevolg hebben aan diverse onderdelen van de auto.

Grote kans dat u heeft te kampen met een defect in de remschijf. Maar goed nieuws, daar is zeer zeker iets aan te doen!

Oorzaak

Kromme, ruwe en oneffen remschijven, allemaal oorzaken met een trillend stuur als gevolg.
Oorzaken zijn voornamelijk te herleiden naar bijvoorbeeld te vaak te hard remmen,  technische mankementen in bijvoorbeeld de remklauw, naaf of de oorzaak ligt aan een ander onderdeel in het remsysteem.

Zijn de trillingen een gevolg van een defect in de remschijf, dan zijn er meerdere oorzaken met betrekking tot deze trillingen.  Deze effecten worden  veroorzaakt door een van drie schijfsituaties; een kromme remschijf, een remschijf met diktevariatie en een remschijf met een oneffen c.q. ruw oppervlak.

NIEUWE REMSCHIJVEN OF AFDRAAIEN?

Nu oorzaak en gevolg bekend zijn, kan er gekeken worden naar de oplossing waarin twee mogelijkheden zijn;

Nieuwe remschijven? Het laten demonteren van de oude, en monteren en afstellen van een nieuwe remschijf is aanzienlijk duurder dan het laten afdraaien van uw huidige remschijf. Althans wanneer u voor origineel of een goede kwaliteit after-market kiest, goedkopere versies zijn uiteraard aanzienlijk goedkoper. Maar goedkoop is duurkoop!

Het probleem zit niet puur in de remschijf, maar in de interactie tussen remschijf en remblok. Een nieuwe remschijf brengt veel kosten met zich mee en na verloop van tijd kan hetzelfde probleem waarschijnlijk opnieuw de kop opsteken. Dit gebeurt wanneer u te kampen heeft met naafslingering, dit kan ook de oorzaak zijn voor de trillingen. Dus is het niet alleen de kostbare optie, waarschijnlijk is het niet eens nodig.

Afdraaien van de huidige remschijf? Remschijven afdraaien is in veel gevallen juist de beste optie als het probleem van trillen optreedt. Technisch gezien is de tolerantie qua slingering bij nieuwe schijven veel hoger dan bij afgedraaide remschijven plus dat wanneer men de schijven laat afdraaien deze ook spanningsvrij zijn waar nieuwe schijven wel mee te maken kunnen hebben.

In de praktijk blijkt dan ook dat juist het afdraaien van de originele remschijf of goede kwaliteit after-market remschijf beter, veiliger en goedkoper is. Het afdraaien van de remschijven aan de auto is, zo heeft de praktijk uitgewezen, op de lange termijn het meest effectief. Nog een prettig voordeel van deze methode is het feit dat men door de snelheid van deze werkwijze minder reparatiekosten kwijt is. Omdat de remschijven niet gedemonteerd hoeven te worden, levert dit een flinke tijdsbesparing op, minder tijd betekent minder kosten.

MAD Tooling te Veenendaal ontwikkelt de meest nauwkeurige remschijf afdraaimachines welke uw remschijf op de auto afdraaien. Met zelfs de mogelijkheid tot 0,005 mm af te draaien! Hiermee kan zelfs het kleinste oneffenheid afgedraaid kan worden zonder veel materiaal te verliezen met een perfect resultaat.

Dus blijf kritisch naar uw garagehouder als deze voorstelt nieuwe remschijven aan te schaffen, informeer naar de mogelijkheid tot het afdraaien van remschijven.

U kunt bij MAD BV te Veenendaal informeren naar garages welke werken met MAD remschijf afdraaimachines.

Het e-mailadres is info@mad-tooling.com.

Keuze gemaakt?

Remschijven afdraaien is dus een goede, veilige, duurzame en meest voordelige manier van reparatie. Uiteraard moeten de remblokken ook meteen vervangen worden, de oude remblokken zijn niet vlak meer door de kromme schijf en de nieuwe hebben optimaal raakvlak.

Dit vice versa ook, indien uw remblokken versleten zijn en vervangen moeten worden vraag dan altijd om de schijven af te draaien. Dit hoeft slechts heel minimaal maar zo voorkomt u dat eventuele oneffenheden niet uw nieuwe remblokken aantasten en waardoor u binnen no-time trillingen gaat ervaren.

Laatste tip!

Wat kunt u zelf doen om het te voorkomen? In elk geval is het erg belangrijk dat u, uw  voet van het rempedaal haalt als u stilstaat. Dit geldt zeker als u net een paar keer flink heeft moeten remmen. Wanneer u het  rempedaal ingedrukt houdt, dan kan de warmte achter de remblokken geen kant op, met als gevolg dat de remschijven oververhit raken en krom trekken. En bij remmen tijdens het rijden in de bergen? Daar hebben ze de handrem voor uitgevonden. Gebruik ‘m!’

Vanzelfsprekend moet u de remmen regelmatig na laten kijken om alles in een optimale conditie te houden, het gaat immers om uw veiligheid en die van de medeweggebruikers.

Korte clip voor afdraaien remschijven