Autorijden in de bergen, de do’s and dont’s

Home / de camper / Autorijden in de bergen, de do’s and dont’s
Wil jij niet bij die horde Nederlanders horen die op vakantie met pech langs de weg komen te staan doordat ze niet weten hoe ze in de bergen moeten rijden? Dan is dit artikel jouw handleiding voor veilig en verantwoorde rit door de bergen.

Voordat we er op uit trekken is het van groot belang dat de auto technisch in zeer goede staat verkeerd, want je auto gaat het zwaar te verduren krijgen. Laat de auto door de garage controleren en benadruk dat je met de auto de bergen in gaat.

Voorrangsregels

Stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer, omdat dalende voertuigen gemakkelijker weer kunnen optrekken na een stop. Op smalle wegen moet dalend verkeer dus ruimte maken voor stijgend verkeer. Een postbus heeft altijd voorrang, ook als de bus daalt en u stijgt. Voor bochten toeteren postbussen vaak om aan te kondigen dat ze eraan komen. Het is de bedoeling dat u ruim voor de bocht stopt omdat een bus op een smalle weg de hele weg in beslag neemt. Laat veel ruimte vrij als u fietsers inhaalt, en gebruik uw knipperlicht.

Bergop autorijden

In de bergen rijden is toch net even anders dan in het vlakke Nederland. Op vlakke wegen kan je sneller schakelen en lager in de toeren rijden, in de bergen vereist het een andere manier van rijden. Zorg dat je auto bij het bergop rijden tussen de 3000 en 4000 toeren zit, schakel je te vroeg dan belast je de motor te zwaar en kan deze oververhit raken. Als je het gas intrapt en de auto versnelt niet dan zit je te laag in de versnelling, terugschakelen!

Optrekken op een steile helling

Verkeerd optrekken op een steile helling is het equivalent van een slijtageslag op de koppeling. Het slipmoment veroorzaakt door een slippende koppeling is hiervan de oorzaak. Door koppelingsplaat wordt te warm of verbrand in het ergste geval.

Meest verstandig is om de motor op toeren te laten komen en met meer power ineens weg te rijden dan heel geleidelijk de koppeling op de laten komen waardoor alle kracht hierop wordt uitgeoefend. Probeer de afstand tot de voorligger wat ruimer te houden, hiermee voorkom je dat je kort achter elkaar meerdere keren de koppeling toch weer moet intrappen. Probeer zoveel mogelijk in één keer een afstand te overbruggen en geleidelijk door te rollen, dit voorkomt onnodige slijtage of in het ergste geval een doorgebrande koppelingsplaat.

Vergeet het Nieuwe Rijden, bergop moet je toeren draaien!

Omlaag rijden in de bergen

Nu we boven zijn moeten we ook weer naar beneden, bij het bergaf rijden is het ook verstandig om goed op het toerenaantal te letten. Probeer in dezelfde versnelling omlaag te rijden als je bergop hebt gedaan. Op deze manier remt de wagen niet alleen op de remmen, maar ook op de motor, dat scheelt een hoop slijtage aan de remmen. Pas op met haarspeldbochten, neem deze met maximaal 20 km/u en rem voordat je de bocht in gaat.

Op een helling parkeren

U kunt een aantal dingen doen om veilig op een helling te parkeren. Gebruik in elk geval de handrem en zet de auto in de eerste versnelling. Als de helling erg steil is kunt u een steen achter de wielen leggen en het stuur draaien zodat de auto niet ver kan rollen.

Rem en schakel niet in de bocht, doe dit voor of na de bocht!
autorijden in de bergen, haarspeldbocht
Rijden met een getrokken voertuig

Een caravan, zwaardere vouwwagen en/of aanhanger is een behoorlijke extra belasting voor de motor van de auto. Belangrijk dus om de motor zoveel mogelijk te ontzien tijdens het rijden. Zorg dus ook hier dat de motor toeren blijft maken en ga niet proberen in een zo laag mogelijk toerental te rijden. Dat is vragen om motorproblemen.

In de bergen rijden met een automaat

Heb je een automaat en ga je in de bergen rijden? Zet je wagen dan zowel bergop als bergaf in de speciale bergversnelling of rij in zijn 1 of 2. Let de wagen niet in D (drive) staan, dan schakelt hij vaak te vroeg wat weer slecht is voor je motor.

Voor sommige auto’s wordt een extra (sterke) ventilator voorgeschreven, als je er een (zware) caravan mee trekt. Soms hoort er een dynamo met meer vermogen bij.
Voorkom een oververhitte motor

Tijdens het autorijden in de bergen is een oververhitte motor wel het laatste waar je op zit te wachten. Let daarom goed op de temperatuurmeter. Zie je dat de temperatuur van de motor oploopt? Schakel dan even terug naar een lagere versnelling maar let op de toeren! Zet eventueel ook je kachel en blower vol aan, dan kan de motor overtollige warmte kwijt. Blijft de temperatuur te hoog? Dan is het hoogste tijd voor een pitstop.

Wat te doen als de remmen weigeren?

Dit zal niet snel gebeuren bij een goed onderhouden auto, maar het is niet onmogelijk. Probeer te vertragen door de remmen steeds kort in te drukken en los te laten, of druk één keer heel hard op de rem. Trek alleen aan de handrem als de weg niet glad of nat is, anders verliest u de controle over het voertuig. Forceer desnoods de versnelling in stand 1 of 2 zonder de koppeling te gebruiken. Hierdoor kan er op de weerstand van de motor worden geremd. Ook kunt u een omhooggaande zijweg of weide inrijden, of de auto tegen een rotswand schrapen om te vertragen.

Het instructieboekje van de auto kan heel waardevolle informatie bevatten over het rijden (met een aanhanger) in de bergen.