Het is altijd vakantie in de camper!

Home / de camper / Het is altijd vakantie in de camper!
Het is altijd vakantie in de camper!

Voor de eigenaar van een camper begint de vakantie niet op de uiteindelijke locatie, maar op het moment dat de eerste stap in de camper wordt gezet.
Waar vele Nederlanders de vakantie doorbrengen op een hotelkamer, appartment, hostel of herberg nemen kampeerders hun vakantiewoning mee naar waar ze willen. Vouwwagens en caravans zijn in Nederlands erg populair. Zoals je in een eerder item hebt kunnen lezen neemt de verkoop hierin steeds verder toe, zo ook met campers.

Een camper is de meest luxe vorm op het gebied van kamperen. In principe heb je alles aan boord om comfortabel een tijd door te kunnen brengen, maar het is wel een flinke investering. Campers zijn duur in aanschaf. Als we kijken naar campers tot 3500kg waarmee je met met je normale B rijbewijs mag rijden gaan prijzen van €50,000.00 voor een vrij complete uitvoering tot €10.000,00 voor een goede (oudere) tweedehands versie.

Als je op internet opzoek gaat naar campers zie je door het grote aanbod door de bomen het bos niet meer. Laat je hierin dus altijd goed adviseren door een specialist die op basis van de (reis)voorkeuren, wensen en budget een goed advies kan geven.

Prijs van de camper is medebepalend voor het type camper wat binnen dit budget past.

Hieronder beschrijven wij kort de vier gangbare type campers.

 

CAMPERBUS

De eerste stap op het gebied van campers zie je hier rechts, de camperbus. De camperbus is eigenlijk een bestelbus zoals de Volkswagen Transporter, Fiat Ducato, Ford Transit et cetera omgebouwd tot een camper.

In de regel het motorische gedeelte, onderstel en chassis van de betreffende bestelbus maar dan voorzien van de inrichting van een camper. Weliswaar minder ruim uitgevoerd, maar relatief compleet. Het grote voordeel van een camperbus is dat deze prijstecnhisch niet al te hoog uitvalt, dit is immers een ‘instapmodel’. Uiteraard is dit een relatief begrip. Ander voordeel is dat deze eigenlijk gewoon rijd zoals een normale bestelbus, dus vlot en wendbaar.
Bestelbussen zijn normaliter niet ingericht voor dergelijke doeleinden en dat vertaald zich in wat minder (berg)ruimte in het voertuig. Desalniettemin is de verhouding tussen prijs en wat je er voor terugkrijgt goed.

 

 

 

SEMI-INTEGRAALCAMPER

Of half-integraal camper zit tussen de alkoof-camper en integraalcamper in. Hier gebruikt men veelal een laag chassis met cabine van bijvoorbeeld een Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Renault Master et cetera en dan met een uitgebreide opbouw. Dit type camper ziet er meer gestroomlijnd en sportief uit en is de meest populaire uitvoering.

Doordat de alkoof boven de cabine ontbreekt is de camper aanzienlijk lager Een plus voor de rijeigenschappen, daartegen over staat wel dat er minder bergruimte beschikbaar is. Ander voordeel van de meeste half-integrale campers is dat de cabinestoelen bij het interieur zijn te betrekken waardoor jij je eigen kleine huiskamer creëert. De half integraal is doorgaand vierpersoons en standaard behoorlijk compleet uitgerust en anders als een goed geprijsd optioneel pakket.

 

 

ALKOOFCAMPER

De volgende stap is in de regel de alkoofcamper, links. Alkoof, een gewelfde slaapnis of een kleine raamloze zijkamer. In de praktijk een camper met een vertrek c.q. slaapgedeelte boven de bestuurderscabine. Dit is een uitgebreide versie van de camperbus, al wordt hier niet een volledige bestelbus gebruikt maar een chassiscabine uitvoering hiervan waarop dan een speciale opbouw wordt gemonteerd.

Door de alkoof creer je direct meer ruimte, doordat het slaapgedeelte nu boven de cabine zit. Voordelen van de alkoofcamper is dat deze al aanzienlijk meer ruimte biedt dan de camperbus en completer uitgerust kan worden. Maar ook te voorzien is van een stabieler camperchassis! Door de wagenhoogte wil deze minder stabiel aanvoelen en hebben sommige modellen ook de neiging over te hellen in bochten. Alkoofschade, geen onbekende term, door de alkoof is zicht vaak toch minder doordat deze over de cabine uitsteekt, dus hoogte is moeilijker in te schatten.

 

Opties als luifels, een grotere koelkast, sterke motoren en een automatische schotelantenne brengen samen ruim 100 kilo extra gewicht. Het laadvermogen van modellen tot 3,5 ton loopt daardoor snel terug, iets om rekening mee te houden. Er zijn ook minder brede versies van de halfintegraal beschikbaar, deze krijgen vaak de extra titel Compact of Van mee. De besparingen in afmetingen en gewicht zijn gering en gaan ten koste van ruimte.

 

INTEGRAALKAMPERS

Een integraal camper is enkel het chassis van een bestelwagen of een special camperchassis zoals bijvoorbeeld Alko met hierop een volledige kamperopbouw. Hierdoor voelt de camper als een geheel, er is geen aparte of deels afgesloten cabine zoals bij de andere kampertypes.
Dit is tevens de meest luxe uitvoering onder de campers en hierin waan jij je in een rijdende huiskamer voorzien van alle gemakken en geeft een enorm ruim gevoel. Wel is dit de duurste camper in aanschaf.

integraal-camper-Hymer
Doordat het een goed geïsoleerde grote cabine is, is dit type camper aanzienlijk ruimer en comfortabeler in alle jaargetijden. Veelal vallen dit type campers hoog uit met de eerder genoemde negatieve rijeigenschappen tot gevolg. Ook hier zijn geregeld lage chassis voor beschikbaar welke dit probleem deels doen afnemen, idem voor een ALKO chassis. Maar een ander zeer goed alternatief is ondersteuning door luchtvering.

Luchtvering

Merk zoals MAD heeft voor vele applicaties (hulp) luchtvering ontwikkeld welke de bestaande vering ondersteunen. Deze zijn door de bestuurder per situatie volledig in te stellen en bied hierdoor dus altijd de vereiste ondersteuning. Het voertuig blijft altijd op de normale rijhoogte en voorkomt dus ook doorzakken. De stabiliteit en wegligging blijven gehanteerd zonder concessies te doen in het comfort en veiligheid.

Praktijkvoorbeelden, tijdens rijden ondersteuning altijd de juiste ondersteuning met behoud van comfort. Op ongelijke ondergrond de camper waterpas zetten. Bij oprijden pont of inrijden garage hoogte achterzijde in te stellen.
Goedkopere oplossing is het plaatsen van spiraal hulpveren. Deze bieden ook de extra ondersteuning, maar hebben niet het gebruiksgemak qua verstelbaarheid zoals luchtbalgen deze wel bieden.

Prijzen

Zoals in het begin van dit onderwerp geschreven variëren de prijzen van de campers sterk. Te duur en buiten budget of de investering staat niet in verhouding tot het gebruik.
Dan is het bijvoorbeeld te overwegen een tweedehands camper aan te schaffen maar wellicht verstandiger om eerst een camper te huren om het campergevoel te ervaren. Campers blijken een vrij goede investering doordat ze toch behoorlijk waardevast blijken, dit maakt tweedehands campers geen goedkope investering.

Het is overigens niet alleen de investering in de camper. Er zijn ook bijkomende maandelijkse kosten zoals we deze ook bij auto’s kennen zoals motorrijtuigenbelasting, apk, onderhoud, afschrijving, verzekering maar ook vochtmeting, stalling en SCM certificering. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens op www.camperverzekerd.nl/kosten-camper

Campers hebben vele voordelen welke je veel vakantiegenot en comfort bieden. Een vertrouwde stek met al het nodige aan boord. Vrijheid, je kunt gaan en staan waar je wilt. Het heeft bijna iets idyllisch……